Folketingskandidat

Stine Pilt Olsen er Guldborgsund kredsens folketingskandidat

Guldborgsund Konservative valgte i oktober 2018 ny folketingskandidat. Valget faldt på Stine Pilt Olsen, som er opvokset på Lolland, og selvom hun i dag bor og arbejder i København, har hun stadig en bred kontaktflade på Lolland-Falster. Stine er måske bedst kendt for sit store engagement i teaterkrøniken om Lolland Falster, ”Lykke & Fremgang”.

Stine siger selv, at hun sagde ja til at stille op til Folketinget for De Konservative, fordi hun vil oplyse om, hvad det vil sige at være konservativ – ”Der er ikke ret meget i konservatismen, som størstedelen af befolkningen kan være meget uenig i, og alligevel er De Konservative et af de mindste partier – det vil jeg gerne være med til at gøre noget ved”, siger Stine.

Om sine mærkesager nævner Stine ikke overraskende kulturen som noget af det første – ”Kultur kan fortælle os hvem vi var, og hvem vi er. Det kan samle os på tværs af generationer, samfundslag og interesser”, siger Stine. Dette gælder ikke mindst på Lolland-Falster, hvor Stine har lagt et stort arbejde i at finde frem til landdelens identitet i projektet ”Lykke og Fremgang”. ”Det ville da være en trist tanke, hvis Lolland-Falster ikke kan adskille sig fra København eller andre egne af landet. Det skal fortsat have sit eget særkende”, siger Stine.

Af andre mærkesager nævner Stine folkeskolen. Stine har næsten ti års erfaring som skolelærer, og mener at hvis man skal komme den negative sociale arv til livs, skal alle børn have det absolut bedste skoletilbud, uanset økonomisk formåen.

Endelig nævner Stine forholdene for erhvervslivet. ”Dén der har evnen har pligten – sådan er jeg opdraget”, siger Stine, og fortsætter ”Jeg er tilhænger af vores velfærdssamfund, men for at vi kan bevare det, skal vi sørge for optimale vilkår for dem, der kan”.